Kdo dostává roční vyúčtování služeb – vlastník bytu nebo nájemník?

Roční vyúčtování služeb vystavuje správce nemovitosti vždy na vlastníka bytu. Vlastník je tedy odpovědný za převzetí vyúčtování a případné předání vyúčtování svému nájemníkovi. 

 

Co dělat, když nájemník vyúčtování nedostal?

Správce neposkytuje vyúčtování nájemníkům. Pokud tedy nájemník vyúčtování neobdržel, musí se obrátit přímo na svého pronajímatele. Pokud vlastník potřebuje kopii vyúčtování, může se obrátit na správce.

 

Jak si může nájemník ověřit správnost vyúčtování od pronajímatele?

Nájemník má právo požadovat od pronajímatele kopii ročního vyúčtování služeb, aby si mohl ověřit správnost vypočítaných částek.

Pokud nájemník požaduje podrobnosti o vyúčtování nebo má pochybnosti o vyúčtování, měl by nejprve kontaktovat svého pronajímatele a požádat ho o vysvětlení nebo předložení originálního dokumentu.

 

Proč správce komunikuje ohledně ročního vyúčtování pouze s vlastníkem bytu?

Správce nemovitosti má smluvní vztah výhradně s vlastníkem bytu, nikoli s nájemníkem. Z toho důvodu veškerá komunikace ohledně vyúčtování probíhá právě s ním. 

Nájemník sice často hradí zálohy na služby v rámci nájemného, ale právně odpovědný za byt a jeho správu zůstává vlastník. Tento postup zajišťuje jasné odpovědnosti a ochranu osobních údajů – správce tak nemůže poskytovat citlivé informace třetím osobám, včetně nájemníků.

 

Změna nájemníka v průběhu roku

Roční vyúčtování se vždy provádí za celý kalendářní rok – bez ohledu na to, zda se v bytě během roku vystřídali nájemníci. Správce tuto změnu nemusí řešit a vyúčtování vystaví pouze vlastníkovi bytu. Pokud došlo ke změně nájemníka, je na pronajímateli, aby si mezi původním a novým nájemníkem dohodl rozdělení přeplatku nebo nedoplatku.

Naše výhodaV případě potřeby jsme schopni roční vyúčtování služeb rozdělit podle konkrétních období a nájemníků.